Spesifikk behandling av rygg, bekken og ben, 2 x 4 dager (64 timer)

Kurset er et spesifikt behandlingskurs, og er en del av utdanningen til Muskelterapeut, NNH -godkjent
Forutsetning: Noe terapeutisk erfaring
Del 1: 25. – 28. april 2024
Del 2: 30. mai – 2. juni 2024

Belastningsskader, smerter og spenninger i muskler og skjelett er et økende hverdagsproblem. Statistisk sentralbyrå, sbb viser til at 1 av 4 nordmenn har vondt i hode, rygg, hofter, korsrygg, bekken og ben. En folkehelserapport viser at lidelser i muskler og skjelett er en av de fremste årsakene til langtids -sykefravær og uførepensjon.. se www.mst.no
Dette «rygg-kurset» er et supert behandlingskurs å ha i verktøykassen, uansett hvilken terapiform du benytter. Her lærer du effektivt avslapping og smertelindring uten nåler – og det i løpet av få sekunder.

Kurset har fokus på smertelindring og manuell behandling av muskel – skjelettlidelser i rygg, bekken og ben.
Det undervises i alle relevante knokler og muskler med utspring, hefte og funksjon. Det undervises i hvilke nerver som innerverer musklene, hvilken meridianbane som påvirker muskelen og hvor triggerpunktene til avslapping av muskelen er.

Etter kurset har du kunnskap om ryggen, og lendens bevegelse, smerter og årsak til smerter.
Det undervises i generelle forholdsregler vedr. spesifikk behandling av rygg, hofte, hofteledd og bekkenbunnen.

Etter kurset har du kunnskap:
– om musklenes utspring & hefte
– meridianreferanser
– triggerpunkter
– nerveinnervasjon og funksjon
– hoften/ bekkenbunnens bevegelse
– smerter og årsak til smerter.
– ryggens avbalansering
– hvordan  forbedre bevegelsen
– lindre de fleste problemer med stivhet eller smerte i kroppen
Du har ferdigheter som:
– spesifikk behandling av bekkenløsning,
– korrigere hofteledd
– spesifikk behandling av lidelser i hofte og bekken
– behandling av betennelse i akillessenen og helspore
– utstrekning av musklene og og deres fascier
– behandle via musklenes triggerpuikter
– behandling for løpekne og dorsal fleksjon

For å få godkjent kurset i utdanningen til Muskelterapeut, skal det avleveres 2 x 6 klientjournaler. Disse skal godkjennes av faglærer.
DIPLOM og kursbevis utdeles til alle som gjennomfører kurset (minst 90 % deltakelse).

Kursavgift pIsjas 2r del: kr 5950,-
Kurset består av 2 x 4 dager