Helsenerden – Stine Røthing

Biologen, som er overdrevent interessert i mat, kropp og helse.

Nerden Stine Røthing, det er meg. Hun som er langt over gjennomsnittet opptatt av biologi, typisk bedreviter og irriterende belærende når det gjelder mat, kropp, sykdom og helse.

Jeg er garantert litt slitsomt for de av mine nærmeste som ikke akkurat er så voldsomt opptatt av maten de kjøper, hvor den kommer fra, hva det er i maten de spiser – og om de får i seg tilstrekkelig med fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Et særlig området nerden Stine er oppmerksom på, er kroppens språk, og da spesielt fra magen, tarmene eller lyden fra det som avleveres i toalettskålen.

Det er som bekjent ikke særlig alminnelig å snakke om sin avføring – bortsett fra meg da. Jeg spør ofte studentene mine på Sirius det for meg enkle spørsmål: Hvordan ser avføringen deres ut? Det blir alltid stille i klasserommet. Ble imidlertid helt lykkelig da søte og kloke Guilia Enders, i boken «Sjarmen med Tarmen» laget illustrasjoner av de forskjellige bæsjene våre, dem har jeg hatt stor glede av. De aller fleste viser oppriktig lettelse og glede når jeg tegner et bilde av en flott og sund bæsj på tavlen.

Ifølge wikipedia er Nerden altoppslukende interessert i ett kunnskapsområde, skoleflink, men dårlig utrustet sosialt eller utseendemessig. Den måtte jeg tygge litt på, men når jeg tenker meg om, så er jeg ikke særlig tålmodig eller flink når det gjelder å småkonversere, og ikke er jeg akkurat smellvakker heller

Det finnes visstnok ingen eksakt definisjon på begrepet Nerd, og betydningen har skiftet litt de seneste årene, i noen sammenhenger er nerd blitt forvekslet med Geek. Jeg er langt over gjennomsnittet interessert i Human-biologi, men eier ingen Mac, ingen utdanning innen webdesign og spiller ikke annet enn Ludo. Så nei, jeg er ingen Geek.

Tidligere ble ofte en nerd ansett som fagidiot og en særing, men i løpet av de siste årene blir en nerd fremstilt som attraktiv, sosialt akseptabel og betraktes nærmest med positive egenskap, så jeg er litt fornøyd med min nye status som nerd.

Og hva vil jeg med en blogg? En Nerdeblogg? Jo, jeg ønsker så inderlig å skrive om alt det fantastiske som foregår inne i cellene våre, i blodårene våre, ja hvordan ser det ut inni der! Om hvor utrolig helsebringende maten kan være, hvor enkelt det er spise seg frisk fra f. eks Diabetes 2, om vaksinasjon, GMO, dyrevelferd, urter, fermentering, årsaker til sykdom, kroppens språk og om den helt alminnelige hverdagshelsen.

Igjennom en blogg kan jeg få utnyttet min kapasitet som nerdet akademiker, her kan jeg skape en kanal utad, muligheten til å belære litt, samt bidra til alminnelig oppvåkning for et dormende samfunn.

Så når jeg har nerdet litt på denne bloggen en stund, har du sikkert ikke lenger margarin i kjøleskapet, og så tenker jeg at riktig mange er begynt å lage en fantastisk «kjøleskapsgrøt» og selvfølgelig velger mange flere å kjøpe økologisk, kortreist mat fri for sprøytemidler, fremfor masseprodusert og billig matlignende substanser..

Velkommen til en spennende reise med Helsenerden, Stine Røthing

Cand scient, Hovedfag Biologi / Bachelor Idrett fra Københavns Universitet