Urteterapi – kurs

Tider: Fredag d.12 kl 14 – 22
Lørdag d.13: kl 09 – 17
Søndag d.14: kl 09 – 16
Faglærer: Frede Damgaard. Han er meget godt kjent for sine kunnskaper omkring kost, men han vet også en hel del om urter
Frede Damgaard 10x15[1]På dette kurset lærer du om bruk av de mest kjente urter, både som téer, kapsler, tabletter og som flytende uttrekk – samt litt kost- vitamin og mineral råd – til forskjellige tilstander/ lidelser og som en naturmedisinsk supplerende behandling til eksempelvis muskelterapi, refleksologi eller soneterapi.
Du lærer generelt om urtenes innholdsstoffer / virkestoffer, som en start for viden om urtenes innholdsstoffers egenskaper.
Eksempelvis lærer du om de adaptogene urter – antistress urter som er energi og immunregulerende
Urter har vært benyttet som medisin, så lenge det har vært mennesker på jorden.
Først i de siste 70-80 årene er man gått bort fra naturlige legemidler og begyndt å fremstille medisin syntetisk. Men stadig er noen av de sterkeste legemidler, vi kjenner, fremstillet av legeplanter. Hjerte- medisin som Digitalis er i dag den viktigste kilden til de hjerteaktive glycosider. Kurare, som brukes i narkosen, stammer fra en indiansk pilegift. Morfin, som er det sterkeste smertestillende medisin, tas stadig fra opiumsvalmuen.
Det e de senere år skjedd en fantastisk utvikling innen for phyto- eller urteterapi. Og der forskes som aldri før over hele verden. På dette kurs får du den grunnleggende, men helt oppdatere viden omkring bruk av urter i naturmedisinsk behandling.
Du får gjennomgått en lang rekke av de mest effektive og mest brukte urter til behandling av alminnelig forekommende lidelser, som fx fordøyelsesproblematikker, kretsløpsforstyrrelser, inflammasjoner, eksemer, stress og utbrenthet, etc.

Du lærer også meget annet:

• Urtenes forskjellige innholdsstoffer, fx alkaloider, bitterstoffer, flavonoider, etc.
  • De viktigste urter, vi kan anvend i behandlingen av en lang rekke lidelser, som f.eks. fordøyelsesproblematikker, luftveis problematikker, kretsløpsforstyrrelser, inflammasjoner, hudproblemer – og eksemer, mannlig- og kvindelig hormonsystem, immunsystem, om stress og utbrenthet etc.
  • Til undervisningen følger det med et stort kompendium på 265 sider, og kopier av alt undervisningsmaterialet/ Slides, som du kan anvende som oppslagsverk i klinikken din eller hjemme etterpå

Kursavgift:
    kr 4390,-