Sirius Naturterapeutisk Skole
Haugesund

Grunnutdanning Kinesiologi

Dette er en oversikt over fagkravene til grunnutdanningen - utarbeidet av Den Norske Kinesiologi Forening og teksten er hentet fra DNKF sine nettsider:

Fagkrav - utdanning i kinesiologi

1) ”Kinesiolog med grunnutdanning”
Den obligatoriske grunnutdanningen betraktes som et innføringskurs som skal suppleres av valgfrie kursmoduler på videregående nivå. Den obligatoriske grunnutdanningen består av følgende internasjonalt registrerte moduler:

Fra kinesiologiretningen ”Three in One Concepts”: Klokketimer undervisning Tools of the Trade 14 timer
Basic One Brain 21 timer
Under the Code 21 timer

Advanced One Brain 28 timer Louder Than Words 28 timer Structural Neurology 28 timer

= 140 timer

Fra kinesiologiretningen “Neuro- Training” ASONT 28 timer
Principles of Recuperation 28 timer Blueprint ONE 28 timer

Innate Intelligence 28 timer Integration 28 timer

= 140 timer

Fra kinesiologiretningen ”Touch for Health” Modul I til IV 60 timer

Grunnutdanningen i alt: 340 timer

1) Grunnmodulene som nevnes ovenfor, er valgt ut fra det tilbudet som oftest gis i Norge og som kompletterer utdanningen på en god måte. For at kursene/ modulene skal godkjennes av DNKF må de holdes av instruktører som godkjennes av de internasjonale sammenslutningene innen de ulike kinesiologiretningene. Dette gjelder både innføringskurs og videregående kurs.

DNKF (ved styret eller et utvalg nedsatt av styret) kan vurdere godkjenning av moduler fra andre godkjente kinesiologiretninger. Ved vurdering av andre moduler forutsettes det at studenten har kunnskap og ferdigheter fra minst 3 kinesiologiretninger, og at de har den kompetanse som beskrives nedenfor. Etter grunnutdanning skal studentene kunne:

· foreta en hel behandling på en klient i forhold til et bestemt problem eller tema

· kunne sjekke 42 ulike muskler i forskjellige sammenhenger
· kjenne til tilstrekkelig mange behandlingsmåter til å kunne behandle vanlige symptomer, samt kjenne til når det ikke er tilrådelig å behandle klienten Vurderingen av studentenes kunnskap og kompetanse foretas ved fortløpende evalueringer i løpet av utdanningen, aktiv deltagelse i løpet av praksistimer med veiledning, samt planlagte skriftlige, muntlige og praktiske evalueringer innenfor hver kinesiologi retning. Instruktøren veileder alle praktiske øvelser og leder studentenes oppmerksomhet mot ”pasientenes” prosesser.

Medisinske fag:

I tillegg til undervisningsmodulene innen kinesiologi, skal studentene minst ha gjennomgått 300 timer anatomi, fysiologi, patologi og psykologi (samme pensum som for sykepleiere), samt ha innføring i VEKS- fagene (vitenskap, etikk, kommunikasjon og sosiale fag). Disse timene teller ikke som kinesiologi utdanning.

Studenter som har gjennomgått den obligatoriske grunnutdanningen, samt anatomi, fysiologi, patologi og psykologi og fått innføring i VEKSfagene, får status som ”kinesiologer med grunnutdanning” innen DNKF og oppfordres til å bygge opp sin kompetanse for å bli ”profesjonelle kinesiologer”.