Sirius Naturterapeutisk Skole
Haugesund

Fagbeskrivelse Muskelterapi

Helsemassasje / Klassisk Massasje (2 x 4 dager): Alle dager kl 09 – 17. Helsemassasje i er utviklet fra Klassisk massasje og er en manipulasjon av kroppens mykvev, muskler og bindevev, med den hensikt å normalisere deres funksjoner. Massasje virker avslappende, blod- og lymfesirkulasjon øker. Det frigis avslappende hormoner som oxytocin som kan være medvirkende til å senke angst, høyne smerteterskel, forbedre immunsystemet, senke blodtrykket og øke næringsopptaket. Nyere forskning viser at massasje er angstdempende/ medisinreduserende samt reduserer musklenes spenning/gir økt avspenning, bedrer konsentrasjon, minsker produksjonen av stresshormoner og øker generell livsglede. I kurset ligger Bindevevsmassasje som er utviklet fra Klassisk massasje og er en metode som innebærer tøyning av bindevevet i huden som igjen påvirker de autonome nervetrådene i hudområdene fortrinnsvis på bekken, rygg og bolen. Dette har videre positiv innvirkning på blodsirkulasjon til de indre organer og deres funksjoner. Refleksmekanismene refereres til ”den cutivicerale refleks”. Du lærer å jobbe med nervesystemet inkl. bindevevet som ligger mellom huden og musklene med varierende strøk.

På kurset lærer du å gi massasje med olje. Det blir undervist i de klassiske grunnleggende massasje- og arbeidsteknikkene som brukes ved oljemassasje. Du vil lære å gi en avslappende kroppsmassasje helt fra tåspissene til hårrøttene, hvor du vil kunne gi hele kroppen, inklusiv armer, ben, ansikt, hender og føtter en helt spesiell fornemmelse av dyp avslapning.

En obligatorisk veiledningsdag ligger ca 3 uker etter Del 2. Det gjennomføres en mindre praktisk prøve.

KranioSakral Terapi: 1-3 (3 x 4 dager) 96 timer.

KST 1: 4 dager. Det undervises i: KranioSakral-systemets grunnleggende anatomi og fysiologi, knoklenes bevegelse (rytmen), nakke, rygg og lend /bedre sirkulasjon av væskene i kroppen, hjerne- og ryggmargshinnene, for at disse skal bli elastiske og smidige, og dermed gi plass til bevegelse av bl.a. knokler, nerver og hjernen. Du vil lære forståelse av kronisk stress. Å teste om din klient har stress og hvordan du behandler det

KST 2: 4 dager. Det undervises i: Generelle teknikker for å avslappe kjeve, leddene i kraniebunnen og hodet, hjernehinnene / øker blodsirkulasjonen i, og til og fra hodet. Spesifikke teknikker for å avslappe ansiktsknoklene, tenner og kjeve, samt avspenne de områdene som har med det sosiale nervesystemet å gjøre.

KST 3: 4 dager. Det undervises i: Energiteknikker mild og effektiv måte, spesifikke teknikker f. eks i gane / i munnen, ledd som temporal - mandibular leddet, og det sosiale nervesystemet

2 obligatoriske veiledningsdager ligger ca 3 uker gjennomført kst 3. Her repeteres hele forløpet av basisutdannelsen og det blir holdt en mindre teoretisk prøve. Det gjennomføres også en mindre praktisk prøve.

Meridian- og energiteknikker: (4 dager)

Meridianlære og meridianenes muskel- og organrelasjoner, samt forskjellige behandlingsmetoder via meridianene, bl.a. akupressur. Du lærer å avbalansere spenningsnivået i hud, sener, leddbånd, muskler og knokler, som for eksempel ved en forstuet fot. Det undervises i Tensegrity, som inneholder noen spesifikke, lette og effektive former for energimassasje-teknikker, og lære å teste hvor i kroppen den primære ubalansen sitter.

Spesifikke behandlingskurs:

Alle relevante knokler og muskler blir gjennomgått med hefte, utspring, funksjon, hvilke nerver som innerverer musklene, hvilken meridianbane som påvirker muskelen og hvor triggerpunktene til avslapping eller aktivering av muskelen er.

Behandling av nakke, rygg, skuldre & armer: (2 x 4 dager)

Etter kurset kan du behandle de fleste oppgaver med hodepine, smerter i nakke, skuldre og armer, f.eks. nakkesleng, frossen skulder og tennisalbue.

Behandling av rygg, lend, bekken og ben: (2 x 4 dager)

Avbalansere hele ryggen, forbedre bevegelsen og lindre de fleste problemer med stivhet eller smerte i kroppen. Spesifikke lidelser som f.eks. bekkenløsning, bekkenlåsning, isjias eller vondt i ryggen

Behandling av kjeve og kjeveledd: (4 dager)

Det undervises i å kombinere KranioSakral-teknikkene med avspenning av musklene i og omkring munnen, som har med kjevens funksjon å gjøre (i ansiktet, på halsen og på hodet). Problemer som skjæring av tenner, snorking og hodepine som stammer fra kjeveleddene og/eller fra tennene.