Sirius Naturterapeutisk Skole
Haugesund

Anatomi og fysiologi (anatomy and physiology)

Kjerneinformasjon

•Studiepoeng: 10

•Undervisningsansvarlig/eksamensansvarlig: Stine Røthing, cand.scient.

•Fagansvarlig: Håvard Jakobsen, PhD.

•Pensum: Sand O, Sjaastad Ø, Haug E m. fl. «Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi», 2. utgave 2006 ca. kr 795,-. Tilhørende arbeidsbok ca. kr 198,-.

•Studieform: deltidsstudium, samlingsbasert. Oppstart 2 ganger per år, hhv. februar og september.

Innledning

Emnet Anatomi og fysiologi er et samarbeid mellom Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) og Sirius Naturterapeutiske skole. Emnet er et deltidsstudium over 4-5 måneder. Det er et teoretisk og naturvitenskapelig emne. Emnet inneholder basiskunnskap som er nødvendig for å forstå andre emner som sykdomslære, mikrobiologi, naturterapeutiske emner osv. Emnet har fokus på menneskekroppens anatomi og fysiologi, herunder hvordan kroppens organer og organsystemer er oppbygd og fungerer, samt hvordan samspillet i og mellom dem styres av nerve- og hormonsystemet. Basiskunnskap i cellebiologi og biokjemi inngår i emnet som grunnlag for å forstå fysiologiske mekanismer. Kunnskap om immunsystemet gir forståelse for kroppens forsvarssystem. Emnet er lagt på et nivå tilsvarende anatomi og fysiologi undervisning på norske høyskoler.

Hva kan emnet brukes til? Hva kan du bli?

Emnet gir et godt grunnlag for videre studier innenfor blant annet medisin, sykepleie, vernepleie, fysioterapi, ergoterapi, reseptar, farmasi, idrettsfag, radiograf og ernæring. Studiepoengene kan styrke din posisjon for opptak på blant annet ovenstående studier i kvote 2. Emnet kan brukes som del av en åpen bachelor. Emnet er i tillegg obligatorisk for opptak på enkelte hudterapeutskoler og naturterapeutiske skoler. Emnet er godkjent av NNH (Norske naturterapeuters hovedorganisasjon) og tilfredsstiller kravene for å bruke tittelen Godkjent Naturterapeut MNNH. For merrittoverføring til andre studier – kontakt den aktuelle utdanningsinstitusjon.

Målgrupper:

•Komplementær Alternativ Medisin (KAM): Muskelterapeuter, Soneterapeuter, Aromaterapeuter, akupunktører, refleksologer etc.

•Lærere/lektorer i den videregående skole som ønsker mere kunnskap om emnet.

•Elever som etter videregående skole ønsker en myk overgang fra videregående skole til universitet/høyskole.

• Elever som vil utforske sin interesse for helsefag.

•Elever som samler poeng til opptak på høyskole/universitet.

•Helsearbeidere som mangler medisinsk utdannelse.

Læringsutbytter

Hovedmålet med emnet er å gi studenter en grundig innføring i menneskets anatomi og fysiologi.

Kunnskap:

Etter å ha gjennomført emnet kan studenten:

•kjenne til grunnleggende kjemi og fysikk

•beskrive humane cellers oppbygning og funksjon

•gjøre rede for transportmekanismer over cellemembranen

•beskrive oppbygning og funksjon til sentrale organer og organsystemer

•kjenne til regulering av fysiologiske prosesser i sentrale organsystemer

•gjøre rede for regulering av kroppsvæskenes volum og osmolaritet

•gjøre rede for hormonell regulering av mineraler

•beskrive menneskekroppens infeksjonsforsvar

•kjenne til kroppens omsetning av næringsstoffer

Ferdigheter:

Etter å ha gjennomført emnet kan studenten:

•presentere og forklare enkle fysiologiske problemstillinger for andre

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår samlingsbasert i Haugesund/Stavanger med oppstart 2 ganger pr kalenderår, hhv. februar og september. Totalt 6 samlinger à 2 dager (6 timer pr dag, samlet 72 timer). Undervisning er hovedsakelig tradisjonell kateterundervisning. Samlingene er ikke obligatoriske, men det oppfordres til å delta. Ved hver samling utdeles et studiebrev med gjennomgang av den enkelte samlings temaer. Det er 8 obligatoriske innleveringer/mappekrav basert på spørsmål i studiebrevene.

Vurderingsordning

Arbeidskrav:

8 arbeidskrav må være godkjent minimum 3 uker før eksamen for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen:

For emnet arrangeres en avsluttende eksamen. Det arrangeres en ordinær og en ny/utsatt eksamen i det enkelte emnet hvert semester. Studenten er automatisk oppmeldt til ordinær eksamen når mappekravene er godkjent. Studenten har selv ansvar for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ordinær eksamen avholdes i juni og desember.

Individuell skriftlig eksamen, Tid: 5 timer
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A-F etter det norske høyskolesystemet
Tillatte hjelpemiddel: Ingen

Intern sensur.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Det er avsatt 20 studieplasser pr semester, dvs. 40 plasser pr år.

Kompetanse og videre studier

Det utstedes karakterutskrift ved bestått eksamen fra Høgskolen i Nord-Trøndelag. Emnet gir et solid grunnlag innenfor videre studier i naturmedisin, samt god kunnskap for videre studier innenfor andre naturvitenskapelige retninger.